Tvář piva – exkluzivní sklenice Pilsner Urquell 

 

Když se řekne Pilsner Urquell…Patrně každému se vybaví zlatý ležák se sněhobílou pěnou. Za více než 180 let od uvaření první várky získal světový věhlas a tradici vaření si pivovarští sládci předávají z generace na generaci. Pilsner Urquell znamená synonymum kvality. 

Stáčení piva do lahví, které se v pivovarnictví masivněji rozvinulo během poslední třetiny 19. století, s sebou přineslo nové téma – design obalů. Najednou již nestačilo stočit pivo do dřevěného soudku a poslat do hospody. Pozornost pivovarů se zaměřila na pivní lahev a její etiketu. První papírová etiketa Pilsner Urquell / Plzeňský Prazdroj z roku 1898 definovala v základních rysech etiketu používanou dodnes. 

S rozvojem sériové výroby ve sklářském průmyslu bylo možné nabídnout nejen širokou škálu pivních lahví, jejichž tvar se postupem doby ustálil na několika typech, ale pivní sklenice bylo možné vyrábět v nejrůznějších tvarech a dekorech.  S rostoucí oblibou filtrovaného piva vzrůstalo také uplatnění sklenic jako nejvhodnějších nádob ke konzumaci, kde mohla vyniknout jiskra zlatého moku. 

Tradice českého sklářství se rozvíjela i v průběhu celého 20. století. Po období sice designově zajímavého, ale přeci jen unifikovaného skla dostaly pivovary po roce 1989 opět šanci vyzdvihnout své pivo sklenicemi s originálním designem nebo si vybrat z širší škály možností. 

Péče plzeňského pivovaru o podobu sklenic Pilsner Urquell patří k mimořádným počinům. Již více než 30 let jde cestou originálního nadčasového exkluzivního designu. Mezi lety 1992 – 2022 vznikla pro Pilsner Urquell desítka exkluzivních sklenic. Na této výstavě prezentujeme šest z nich – půllitry a číše, které budují tvář značky. Pivní sklenice hraje v reklamně Pilsner Urquell spolu se samotným ležákem vždy hlavní roli. Exkluzivní sklo se tak stává tváří kampaní po mnoho let, právě díky svému nadčasovému designu. 

Málokdo si ale při pohledu na sklenici s pivem uvědomí, že obyčejným předmětem denního používání vyráběném v obrovských sériích stojí špičkoví designéři. 

Tato cesta začala v roce 1992 půllitrem navrženým Volkerem Hundermarkem, do řady designérů se zapsala jména jako Michal Froněk a Jan Němeček ze studia Olgoj Chorchoj (2005), Lars Kemper (2012) nebo Rony Plesl (2014). Jejich společným jmenovatelem je funkční design, který není třeba měnit každou sezónu. Proto se doba používání počítá klině na desetiletí v duchu motta „Dokonalé není třeba měnit“.

Další specialitou značky Pilsner Urquell jsou limitované edice pivních lahví také z dílny předních sklářských designérů. 

Text: Jana Domanická, Archiv společnosti Plzeňský Prazdroj, a. s. 

Envelopa Office Center s.r.o.

tř. Kosmonautů 1221/2a, 779 00 Olomouc

IČ: 02070332

DIČ: CZ 02070332

T: +420 607 175 966
T: +420 777 071 170
E: vyslouzil@rsre.cz

Sledujte nás

Web vytvořila Domigrafika.